Entre les principals funcions de CEDRO hi ha la recaptació dels drets econòmics que genera la utilització d'obres protegides pel Dret d'Autor i el seu posterior repartiment entre els titulars corresponents.
Recaptació: CEDRO recapta cada any els drets econòmics generats per la reproducció de les obres objecte de la seva gestió i els reparteix entre els seus titulars, autors i editors legítims.
Hi ha tres vies de recaptació de drets per reproducció mitjançant fotocòpies d'obres impreses protegides pel Dret d'Autor:
- Remuneració compensatòria per còpia privada: la Llei de Propietat Intel·lectual estableix un cànon que els fabricants i importadors de màquines fotocopiadores estan obligats a pagar a CEDRO per compensar als titulars de drets d'autor per les còpies de les seves obres que es facin per a ús privat, que segons la Llei no requereixen autorització.
- Còpia llicenciada: remuneració que s'obté com a contraprestació per les llicències que CEDRO concedeix a copisteries, universitats i altres institucions per a la reproducció parcial de les obres que integren el seu repertori.
- Còpia de l'estranger: recaptació procedent de les entitats estrangeres homòlogues a CEDRO per les reproduccions d'obres espanyoles en altres països.
En els últims cinc anys, la recaptació ha estat la següent:
|
Anys |
Drets recaptats (en millons d 'euros) |
|
2002 |
12,27 |
|
2003 |
16,19 |
|
2004 |
26,94 |
|
2005 |
30,15 |
|
2006 |
40,70 |
|
2007 |
46,27 |
Repartiment: cada any CEDRO reparteix entre els seus corresponents titulars els drets econòmics que recapta durant l'exercici anterior, una vegada descomptades les quantitats destinades a:
- desenvolupar la funció social prevista per la Llei (formació, promoció i assistència d'autors i editors),
- al fons que estableixen els Estatuts de CEDRO (accions i serveis en benefici dels seus membres), i
- a fer front a les despeses d'administració.
El repartiment de drets es duu a terme d'acord amb un Reglament aprovat per l'Assemblea General de Asocciats de l'Entitat. El Reglament de Repartiment està definit amb l'objectiu que la distribució de drets resulti equitativa i proporcional i exclogui tota mena d'arbitrarietat, tal com estableix la Llei de Propietat Intel·lectual.
El repartiment consisteix bàsicament a assignar un valor econòmic a cada obra objecte de repartiment i distribuir-lo entre els seus corresponents titulars de drets. Per regla general, del valor assignat a cada obra correspon el 55 % a l'autor o autors i el 45 % a l'editorial.
Entren en el repartiment de cada any:
- els llibres publicats en els tres anys immediatament anteriors a l'any de recaptació dels drets que es reparteixen,
- les publicacions periòdiques editades en els dos anys immediatament anteriors a l'any de recaptació dels drets que es reparteixen, i
- les partitures musicals publicades en els cinc anys immediatament anteriors a l'any de recaptació dels drets que es reparteixen.
El valor que s'assigna a cada obra es determina en funció de diversos criteris:
- Matèries: en el cas dels llibres, en el repartiment es té en compte el seu tema o matèria. S'assigna a cadascuna d'elles un percentatge dels drets que cal repartir, en funció del seu volum de fotocòpies d'acord amb l'estudi estadístic sobre la fotocòpia a Espanya que realitza CEDRO*. La quantitat resultant es reparteix entre totes les obres que tinguin assignada aquesta matèria en la base de dades de l'Agència Espanyola de l'ISBN.
- Preu de Venda al Públic (PVP): CEDRO té en compte el PVP de cada llibre que entra en el repartiment, tal com figura en la base de dades de l'Agència Nacional de l'ISBN.
- Números publicats: de cada revista que entra en el període de repartiment, es tenen en compte els números publicats.
*Cada dos anys CEDRO realitza un estudi estadístic que permet conèixer, entre d'altres informacions, la distribució per matèries de les pàgines fotocopiades de llibres editats a Espanya, la distribució de les pàgines fotocopiades per tipus de publicació (llibres, revistes, publicacions periòdiques, etc.), el país d'origen de la publicació i la distribució de les pàgines fotocopiades per àmbits de reproducció (copisteries, empreses, centres d'ensenyament, organismes de l'Administració Pública, biblioteques, etc.).
En els últims cinc anys, les quantitats repartides han estat les següents:
|
Anys |
Drets repartits (en millons d'euros) |
|
2004 |
11,01 |
|
2005 |
19,01 |
|
2006 |
22,39 |
|
2007 |
25,12 |
|
2008 |
31,76 |